lørdag 19. juni 2010

Trenger vi en ny språkblogg?

Hei,
Jeg har alltid vært en språkfrik og har derfor lyst til å starte en språkblogg når jeg først skal blogge. Tenkte først på å kalle den «Dagens ord», men den tittelen er visst tatt, og ideen brukt. Tanken er å legge fram noen fakta som jeg sjøl synes er artige og interessante om vårt språk og andre språk. Noen ganger skal det handle om enkelte ord, andre ganger om mer spredte tema. Tips til god språkbruk kan jeg også tenke meg å bidra med (jeg er litt kjent for å være sjenerøs med den sorten). Håper også det kan bli litt diskusjon om de mer spennende temaene.

Litt om meg først, bare: Jeg har jobba som oversetter i 17 år, og har oversatt alt fra barnebøker til høyteknologiske patentsøknader. Interessene mine er allsidige, sjekk for eksempel et par kunstspråk jeg har konstruert på www.ortygia.no/uriania/languages-eng.shtml

Jeg har forresten presentert bloggen min på Bloggurat.

2 kommentarer:

  1. Jeg hører folk kalle tiden mellom lunch og middag for ettermiddag! Dette er jo positivt før middag. Går det an?? Ja, visstnok, men hvordan kan det gå an, hva kommer det av? Dette kan ikke fortsette!

    SvarSlett
  2. He he. Det kan nok ha sammenheng med at middag er to ting. a) Tida da sola står på sitt høyeste. Den nærmeste tida etter det blir da ettermiddagen. b) Dagens hovedmåltid, som med den livsstilen vi har i dag blir ganske langt ut på ettermiddagen. Det var mye tidligere før.

    SvarSlett