fredag 17. mai 2013

Dagens ord, 17. mai 2013: ei

Dagens ord er «ei». Ubestemt artikkel, og tallord, det eneste av tallorda våre som kjønnsbøyes. Slik er det ikke i alle språk. I islandsk, akkurat som sanskrit, kjønnsbøyes de fire første tallorda: einn (hankjønn), ein (hunkjønn) eitt (intetkjønn) - tveir, tvær, tvö - þrír, þrjár, þrjú - fjórir, fjórar, fjögur (og da tar jeg bare med nominativsformene). I arabisk er det mer komplisert. Se for eksempel her.

«Ei» er ett av de indoeuropeiske arveorda våre. Rotforma er antakelig oinos, eller kanskje sannsynligvis hoinos, men liksom i islandsk og sanskrit bøyes det i kjønn og kasus, antakelig sannsynligvis hoinos, hoiná og hoinom i nominativ (der jeg lar á betegne lang a). Da skal vi 3–4 tusen år tilbake. Ting skjer på noen tusen år.

Det rare med «ei» er at mange som ellers regner seg for gode nordmenn nøler med å ta det i sin munn, eller om de ikke har noe problem med å si det, så har de problem med å skrive det. Noen har jo ikke hunkjønn, f.eks. bergensere. De sier en bok – boken, en uke – uken, en øy – øyen, en jente – jenten. Det er ikke så rart. Det høres yndig og litt gammeldags ut.

Men det er rart når du leser, eller hører: en bok – boka, en uke – uka osv. Det er som om «ei» var et stygt ord, et fyord. Som om det tilkjennega tvilsom moral eller tvilsom sosial status hvis du sier eller skriver «ei». Men slik er det ikke. Det tilkjennegir at du snakker, og/eller skriver, norsk. Så hvis du har problemer med å si eller skrive «ei», er det på tide at du øver deg i dag.

Si «jeg har ei bok», «jeg elsker ei jente», «jeg har venta ei uke» eller hva som helst du kommer på. Bare prøv! Det kan føles tungt og vanskelig i begynnelsen, og det kan hende du må øve deg på badet eller et annet sted hvor du kan være aleine, men etter bare noen få repetisjoner vil det gå som en leik, du føler deg komfortabel med «ei» og du vil føle deg - - - norsk.

Ja vel, du sier: «Jeg føler meg norsk uten ‘ei’, tusen takk». Ok, men hva er det da som er så stygt og ekkelt med «ei»? Jeg garanterer at du ikke blir moralsk eller sosialt mindreverdig, bare prøv så skal du se! Si «ei» i dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar